nav:
home_link: "/"
home_text: IRMA
usage_link: "#gebruik"
usage_text: Gebruik
explanation_link: "#uitleg"
explanation_text: Uitleg
faq_link: "#faqs"
faq_text: FAQs
start_link: "/irma-start"
start_text: Integreer IRMA
links_link: "#links"
links_text: Links
users_link: "#start_gebruikers"
users_text: Gebruikers
verifiers_link: "#start_verifiers"
verifiers_text: Verifiers
issuers_link: "#start_issuers"
issuers_text: Issuers
start_links_link: "#start_links"
start_links_text: Links
banner:
headline: Kies IRMA
Zet een digitaal paspoort op je eigen mobiel
ios: IRMA voor iOS
ios_url: https://apps.apple.com/nl/app/irma-authenticatie/id1294092994
android: IRMA voor Android
android_url: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.irmacard.cardemu
product_shot_src: "/uploads/non-free/screenshot-nl.png"
product_shot_alt: Product Shot
usage:
id: gebruik
login_headline: Inloggen
login_alt: Login
login_content: Met IRMA kun je makkelijk inloggen en jezelf bekend maken. Je laat alleen
die kenmerken van jezelf zien die nodig zijn. Om bijvoorbeeld een bepaalde
film te kijken, bewijs je dat je ouder dan 16 bent, en verder niets.
sign_headline: Ondertekenen
sign_alt: Ondertekenen
sign_content: Ook kun je met IRMA documenten digitaal ondertekenen. Je gebruikt alleen
relevante kenmerken van jezelf, in een soort digitaal stempel. Zo kun je met
IRMA ondertekenen als arts, als burger of vanuit een andere rol.
trust_headline: Zeker weten
trust_alt: Zeker weten
trust_content: Gegevens in een IRMA-app komen uit betrouwbare bronnen en zijn cryptografisch
beschermd. De kenmerken die jij met IRMA bekend maakt zijn daarmee echt, en
echt van jou.
slogan:
id: start
heading: Met IRMA heb je in de hand wat er met jouw gegevens gebeurt.
explanation:
id: uitleg
getstarted_headline: Zelf aan de slag met IRMA
getstarted_alt: Zelf aan de slag met IRMA
getstarted_content: Iedereen kan de IRMA-app gratis downloaden (Android
en iOS)
en vullen met je eigen gegevens. Bijvoorbeeld bij de gemeente kun je inlogggen
en je basisgegevens (naam, adres, etc.) over jezelf ophalen. Maar ook kun je jouw
e-mailadres of 06-nummer in je IRMA-app opslaan. Met zulke gegevens kan iedereen
zichzelf online bekend maken.
tool_headline: IRMA is een middel, geen doel op zich
tool_alt: IRMA is een middel, geen doel op zich
tool_content: Voor iedereen is het gebruik van allerlei wachtwoorden veel gedoe. Toch
moeten websites weten met wie ze te maken hebben. IRMA geeft zekerheid. Met
IRMA kun je op een makkelijke en veilige manier online doen wat je wil doen.
Bijvoorbeeld een film kijken of iets (ver)kopen.
usecases_headline: Wat kan ik nu met IRMA?
usecases_alt: Wat kan ik nu met IRMA?
usecases_content: Er komen steeds meer websites waarop je met IRMA in kan loggen (zie https://privacybydesign.foundation/gebruik/ voor een overzicht). Met IRMA-meet kun je videobellen met zekerheid over met wie je praat. Artsen kunnen bijvoorbeeld met IRMA bij medische dossiers op de website helder. Vooral bij gemeenten en in de zorg wordt nu aan verder
gebruik van IRMA gewerkt zodat je daar met IRMA kunt inloggen. Om een indruk te krijgen van de mogelijkheden kun
je zelf een aantal IRMA demo's
uitproberen.
faq:
id: faqs
headline: Veel gestelde vragen en antwoorden
daarop
item1:
question: Hoe moet ik met IRMA inloggen op een website?
answer: Websites waar je met IRMA in kunt loggen hebben een knop daarvoor, waar
bijvoorbeeld op staat Log in met IRMA. Als je de IRMA-app nog niet
op je telefoon hebt zul je die eerst moeten installeren en vullen met de kenmerken
die je nodig hebt.
Als je de IRMA-app al wel hebt, zijn er twee verschillende
situaties:- Als je de website bekijkt op
je computer of laptop en je drukt op die login knop verschijnt er een QR code.
Je opent dan de IRMA-app op je telefoon met je PIN. Onderaan in de app zit een
knopje waarmee je de QR code kunt scannen. In de app krijg je dan de vraag of
je kenmerken waarom de website vraagt wil vrijgeven. Als je op OK klikt, ben
je ingelogd.
- Als je de website op je telefoon bekijkt wordt na het
indrukken van de login knop automatisch overgeschakeld naar de IRMA-app. Daarin
verschijnt de vraag of je de gevraagde kenmerken wil vrijgeven. Nadat je op
OK hebt gedrukt ga je terug naar de website en ben je ingelogd. Als het goed
is gaat je telefoon automatisch terug, maar soms moet je dat met de hand doen.
Het
kan zijn dat de website vraagt om kenmerken die je nog niet in je IRMA-app geladen
hebt. Dan moet je die eerst voordat je in kunt loggen.
item2:
question: Welke kenmerken kan ik nu (en later) in de IRMA-app zetten?
answer: Vanuit gemeenten kun je zelf kenmerken zoals je naam, adres, geboortedatum,
BSN in je IRMA-app zetten, maar ook of je bijvoorbeeld ouder dan 18 of 65 bent.
Daarnaast kun je een of meer e-mail adressen en mobiele telefoonnummers, na controle, toevoegen.
Studenten en medewerkers in het (hoger) onderwijs kunnen ook hun registratie
toevoegen. Medewerkers in de zorg kunnen zogenaamde AGB registraties
toevoegen. Ook vanuit sociale media (LinkedIn, Twitter, Facebook) kun je gegevens
laden. Hiermee kun je in veel situaties voldoende van jezelf bekend maken.
Naar
verwachting zullen de komende tijd nog veel andere bronnen van persoonsgegevens
aan IRMA toegevoegd worden, voor gebruikers in het algemeen en ook voor speciale
(beroeps)groepen.
item3:
question: Kan ik IRMA op een tweede telefoon of tablet zetten?
answer: Jazeker, op ieder (Android
en iOS)
apparaat kun je een apart IRMA account openen en vullen met persoonskenmerken.
Het is misschien wel verstandig omdat te doen, want als je dan het ene apparaat
kwijt bent, kun je nog met een ander inloggen.
item4:
question: Hoezo is IRMA privacy-vriendelijk en veilig?
answer: Persoonskenmerken van IRMA staan alleen in de IRMA-app en zijn beschermd
met een PIN. Je laat alleen die gegevens van jezelf zien die in een bepaalde
situatie relevant en nodig zijn (data minimalisatie, zoals vereist door de Algemene Verordening Gegevensbescherming). Bijvoorbeeld, om korting te krijgen moet je
soms bewijzen dat je student bent; dat kun je met IRMA doen zonder je naam of
studie te tonen.
Jouw kenmerken in de IRMA-app zijn digitaal ondertekend
door de bron (uitgever) waar de gegevens vandaan komen. Daardoor kan een website of winkel,
waar je jezelf bekend maakt, cryptografisch controleren dat de gegevens echt
zijn. Deze uitwisseling van persoonskenmerken vindt rechtstreeks plaats, tussen
je telefoon en deze website. Niemand anders kan zien dat jij je daar bekendmaakt.
Dit is heel anders dan bij een (privacy-onvriendelijke) login via Facebook (en anderen),
bijvoorbeeld bij een online winkel. Dan vindt de uitwisseling anders plaats:
je moet eerst bij Facebook inloggen, waarna Facebook aan de webwinkel vertelt
wie je bent. Facebook kan zo profielen opbouwen van wie waar wanneer inlogt.
item5:
question: Waar staan mijn IRMA gegevens opgeslagen?
answer: De kenmerken van jezelf die je in de IRMA-app verzamelt staan alleen in
de app zelf en worden door IRMA nergens anders opgeslagen. Ze staan dus niet
ook nog ergens in een cloud. Als je jouw kenmerken uit de app verwijdert zijn
ze ook echt weg. Jij geeft zelf steeds expliciet toestemming voordat deze kenmerken
vanuit de IRMA-app aan een website doorgegeven worden.
item6:
question: Hoe lang zijn kenmerken in IRMA geldig en hoe kan ik ze verversen?
answer: In de IRMA-app kun je op het kaartje met je kenmerken zien hoe lang ze
geldig zijn. Die geldigheidsduur hangt af van het soort gegevens, namelijk van
hoe veranderlijk ze zijn. Je naam en geboortedatum zijn vijf jaar geldig, maar
je adres slechts een jaar. De uitgever (bron) van kenmerken bepaalt de geldigheidsduur.
De geldigheid van IRMA kenmerken kan dus verlopen. De app geeft je daar een
waarschuwing voor. Je kunt je kenmerken altijd, ook zonder waarschuwing, verversen
door ze opnieuw op te halen bij de bron, net zo als je de eerste keer doet.
Bijvoorbeeld, na je 18e verjaardag kun je opnieuw je gegevens bij je gemeente
ophalen en heb je als nieuw kenmerk dat je ouder dan 18 bent.
item7:
question: Ik heb een nieuwe mobiele telefoon en nu?
answer: Op een nieuwe telefoon kun je de IRMA-app opnieuw installeren, een nieuw
account openen, en je kenmerken opnieuw ophalen. Er is op dit moment geen mogelijkheid
om je kenmerken van je oude telefoon over te zetten naar je nieuwe telefoon.
Daarbij komen subtiele beveiligseisen kijken, maar daar wordt aan gewerkt. Gelukkig is het niet heel moeilijk om je gegevens
opnieuw op te halen. Het kost wel een klein beetje tijd.
item8:
question: Ik ben mijn telefoon kwijt en nu?
answer: De IRMA-app op je telefoon is beschermd met een persoonlijk PIN-code, net als je
app voor internetbankieren. Zo kan niemand jouw gegevens gebruiken. Als je dus een
goede PIN gekozen hebt, hoef je je geen zorgen te maken.
Je kunt jezelf
echter nog beter beschermen: bij het openen van een IRMA account heb je de
optie gekregen om een e-mail adres toe te voegen. Als je dat gedaan hebt, kun
je via de MijnIRMA
omgeving je oude IRMA account blokkeren. Dan kan er echt helemaal niks meer met de
IRMA-app op je oude, verloren telefoon gebeuren. Als je nog geen e-mail adres
toegevoegd hebt in MijnIRMA kun je dat alsnog doen, door daar
met IRMA zelf in te loggen. Het is verstandig dat te doen.
item9:
question: Ik heb een vraag over IRMA; waar kan ik terecht?
answer: Als je een vraag hebt over inloggen met IRMA bij webwinkel De Hippe Kip,
dan kun je die vraag het beste stellen aan De Hippe Kip zelf. Ook als die website
je vraagt IRMA te installeren en dat lukt niet, dan kun je het beste daar met
je vragen naar toegaan. Meestal staat er op zulke webpagina's informatie over
hoe je vragen kunt stellen en contact op kunt nemen.
Als je tenslotte
een vraag hebt over het systeem IRMA zelf, dan kun je een berichtje sturen naar
het adres irma@privacybydesign.foundation. Leg AUB duidelijk uit wat de vraag is en geef door om welk model telefoon het gaat, en voeg zo mogelijk screen shots toe als er iets fout gaat.
item10:
question: Wat gebeurt er met mijn gegevens als ik met IRMA inlog?
answer: Als je inlogt bij een website maakt je telefoon rechtstreeks contact met
de website. Nadat jij toestemming gegeven hebt worden de gevraagde kenmerken
vanuit jouw telefoon direct aan de website getoond. Daar zit niemand tussen.
De organisatie achter IRMA kan jouw kenmerken niet zien, omdat ze alleen op jouw telefoon
staan, en kan ook niet zien welke attributen je aan welke website vrijgeeft.
item11:
question: Kan ik IRMA ook buiten Nederland gebruiken?
answer: Jazeker, IRMA is internationaal beschikbaar. Voor mensen buiten Nederland zijn echter nog niet zoveel attributen beschikbaar
als voor mensen binnen Nederland. In andere landen moeten er eerst ook aansluitingen komen van IRMA op leveranciers van attributen,
zoals de Basisregistratie Personen (BRP) in Nederland.
Je kan op het online dashboard
zien hoe IRMA op de hele wereld gebruikt wordt.
item12:
question: Wie zit er achter IRMA?
answer: IRMA wordt gemaakt door de stichting Privacy by Design. Deze stichting is in 2016 voortgekomen uit de Digital Security
onderzoeksgroep van de Radboud Universiteit in Nijmegen. De stichting is onafhankelijk
en maakt geen winst. Sinds 2019 werkt de stichting
Privacy by Design samen met de stichting Internet Domeinregistratie
Nederland (SIDN). Mede door deze samenwerking wordt de stabiliteit
en continuïteit van IRMA gegarandeerd.
item13:
question: Hoezo kan IRMA gratis zijn?
answer: IRMA is gratis voor gebruikers. IRMA is ook gratis voor websites die
gebruikers via IRMA laten inloggen: iedereen kan kenmerken uit een IRMA-app
opvragen en bekijken, als de gebruiker toestemming geeft. Maar het is niet
gratis om kenmerken uit te geven. Niet iedereen kan zomaar kenmerken in
IRMA-apps zetten; dat zou snel een rommeltje worden.
Voor die uitgifte
moet betaald worden en moet een contract getekend worden, waarbij de uitgever
zich ertoe verplicht om alleen juiste gegevens in de IRMA-app van de juiste
persoon te zetten.
Ook kan een contract afgesloten worden voor support garanties (een "SLA") via SIDN, zowel door uitgevers als ontvangers (controleurs) van attributen. Omdat IRMA een decentraal systeem is, waarbij gegevens alleen
op telefoons staan en rechtstreeks met websites uitgewisseld worden, heeft de
organisatie achter IRMA relatief weinig te doen. Omdat die organisatie bovendien
geen winst maakt is IRMA een goedkoop systeem.
item14:
question: IRMA is open source; wat betekent dat?
answer: De software van IRMA is open source. Dat betekent dat de manier waarop IRMA werkt door iedereen bekeken kan worden : de software staat gewoon online, namelijk op GitHub. Dit betekent dat mensen van buiten de stichting ook kunnen bijdragen, wat daadwerkelijk gebeurt: verschillende andere organisaties dragen bij met software en designs aan het IRMA ecosysteem. Natuurlijk moet je wel wat van computerprogramma's weten om de software echt te kunnen begrijpen, maar het principe is belangrijk: IRMA kent geen geheimen en werkt op een open manier. Dit draagt bij aan het vertrouwen in IRMA. Er zijn daarom met IRMA geen discussies over verborgen achterdoortjes van
leveranciers met een eigen agenda, zoals bijvoorbeeld met 5G telecommunicatie. De stichting Privacy by Design achter IRMA vindt dat
alle software die gebruikt wordt in infrastructuur met een publieke rol open source moet zijn.
item15:
question: Ik wil meer informatie over IRMA; waar kan ik terecht?
answer: Het grotere verhaal achter IRMA staat beschreven in een
IRMA Manifest.
Uitgebreidere uitleg over de werking van IRMA wordt gegeven door de
stichting Privacy by Design op een eigen
pagina.
Mensen die de software van IRMA willen bekijken kunnen terecht op een technische
documentatie pagina en op
GitHub.
item16:
question: Kan ik de IRMA app op Android installeren zonder de Google Play Store?
answer: Ja, de app is hier te downloaden: https://irma.app/irma.apk. Als je hem zo installeert wordt hij echter niet automatisch geüpdate. We werken eraan om de app toe te voegen aan F-Droid.
footer:
id: links
irma_alt: IRMA logo
irma_headline: Privacy by Design Foundation
irma_content: "IRMA wordt gemaakt door de stichting Privacy by Design in nauwe samenwerking met SIDN. Uitgebreidere uitleg over de werking van IRMA wordt gegeven door de stichting Privacy by Design op haar eigen website. Volg IRMA op Twitter voor actuele informatie op
"
doc_headline: Ontwikkelaars
doc_content: Mensen die de software van IRMA willen bekijken of willen bijdragen aan IRMA kunnen terecht op de
documentatie pagina en op GitHub.
github_headline: Stakeholders
github_content: De stichting Privacy by Design werkt voortdurend aan nieuwe functionaliteit en toepassingen. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met partners en stakeholders. Bezoek onze Trello roadmap om meer over onze toekomstplannen te leren.
start_banner:
headline: Heb je plannen met IRMA?
Lees vooral verder
start_intro:
id: start_intro
class: start
aandeslag_header: Aan de slag met IRMA
aandeslag_content: Steeds meer mensen hebben de IRMA-app op hun telefoon en steeds meer organisaties willen het mogelijk maken dat mensen zichzelf bekend maken met IRMA, bijvoorbeeld om in te loggen, om zich via de telefoon bekend te maken, of om te videobellen met zekerheid over wie er deelneemt. Op deze pagina worden de belangrijkste punten van IRMA op een rijtje gezet, om duidelijk te maken wat IRMA biedt en waar je op moet letten als je IRMA wil gaan gebruiken.
eco_header: Welke partijen spelen een rol?
eco_content: Gebruikers zijn de mensen die IRMA op hun telefoon hebben, met daarin kaartjes met persoonsgegevens; gebruikers maken zich met IRMA bekend door (relevante) gegevens van die kaartjes te onthullen.
Verifiers zijn de organisaties die iets willen weten van gebruikers en die informatie opvragen via IRMA; verifiers zijn de partijen aan wie gebruikers hun gegevens onthullen.
Issuers zijn de organisaties die aan gebruikers persoonsgegevens over henzelf uitgeven, in de vorm van kaartjes in hun IRMA-app; gebruikers kunnen zich vervolgens bekend maken aan verifiers met de gegevens op die kaartjes.
issuer_verifier_example_header: Voorbeeld issuers en verifiers
issuer_verifier_example_content: Een belangrijke issuer is de gemeente Nijmegen die een aansluiting heeft gemaakt op de Basisregistratie Personen (BRP) die voor iedereen beschikbaar is. Daarmee kan iedere gebruiker, ook als die niet in Nijmegen woont, kaartjes in de IRMA-app krijgen met gegevens die de overheid heeft, zoals naam, geboortedatum, BSN, adres en leeftijdsgrenzen. Een webwinkel kan als verifier vragen om deze adresgegevens voor bezorging. Met IRMA kunnen organisaties zowel issuer als verifier zijn: een warenhuis kan in de rol van issuer (eenmaal) een klantenkaart aan een gebruiker uitgeven als kaartje in IRMA en in de rol van verifier dat kaartje (meermaals) opvragen bij online bestellingen.
zekerheden_verplichtingen:
id: zekerheden_verplichtingen
heading: IRMA biedt zekerheden maar schept ook verplichtingen. Die zijn verschillend voor gebruikers, voor verifiers en voor issuers.
gebruikers:
headline: Gebruikers
class: bolder
start_gebruikers:
id: start_gebruikers
tonen_header: Kaartjes tonen
tonen_content: In hun IRMA-app hebben gebruikers een overzicht van welke kaartjes ze hebben geladen (bij issuers). Een verifier kan aan een gebruiker vragen om zich bekend te maken met (een combinatie van) gegevens op die kaartjes, typisch via een "login" knop of via een link op de website. Wanneer de gebruiker op de eigen telefoon daarop klikt start de IRMA-app vanzelf. Wanneer op een aparte computer of laptop geklikt wordt verschijnt eerst een QR-code die door de gebruiker gescand kan worden, met de IRMA-app. Binnen de app komt er dan een scherm waarop zichtbaar is welke verifier om welke gegevens vraagt.
zekerheid_header: Zekerheid voor gebruikers
zekerheid_content: IRMA biedt de gebruiker zekerheid in de vorm van transparantie: de IRMA-app toont wie wat wil weten. De app vraagt de gebruiker expliciet om toestemming om de gevraagde persoonsgegevens te onthullen aan een verifier. Je kan als gebruiker niet aanpassen welke gegevens door een verifier gevraagd worden, maar soms heb je wel opties. Je hebt misschien verschillende e-mailadressen in je IRMA-app geladen, op verschillende kaartjes. Als een verifier dan om je e-mailadres vraagt, heb je zelf de optie welk adres (van welk kaartje) je onthult. Uiteindelijk is het altijd de gebruiker die beslist over het wel-of-niet onthullen van de gevraagde gegevens.
verplichting_header: Verplichtingen voor gebruikers
verplichting_content: De gebruiker moet niet blind op de "ja" knop drukken en daarmee zomaar akkoord gaan met het doorgeven van de eigen gegevens aan een verifier. Het is verstandig eerst even goed te kijken wie wat vraagt voor welke dienst. De IRMA-app is een krachtig middel waarmee gebruikers veel van zichzelf kunnen onthullen. Dat geeft regie maar vereist ook voorzichtigheid. Die voorzichtigheid is een verplichting van de gebruiker ten opzichte van zichzelf. Zoals we verderop zullen zien mogen verifiers alleen om noodzakelijke gegevens vragen. Een online muziekwinkel mag niet om je geboortedatum vragen, gewoonweg omdat een geboortedatum niet noodzakelijk en relevant is om jou een CD te verkopen. Grote, bekende organisaties zullen zich waarschijnlijk wel netjes gedragen en zullen niet te veel gegevens vragen, maar als gebruiker moet je wel waakzaam blijven. Als een verifier duidelijk om te veel van jouw gegevens vraagt, moet je vooral niet akkoord gaan. Je kunt dan een klacht indienen bij die verifier zelf, of bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
verifiers:
headline: Verifiers
class: bolder
start_verifiers:
id: start_verifiers
tonen_header: Gegevens van kaartjes vragen
tonen_content: Een verifier is een organisatie die gebruikers vraagt om persoonsgegevens te onthullen die in hun IRMA-app zijn opgeslagen (op kaartjes). Met die gegevens kan bijvoorbeeld ingelogd worden bij de verifier, of kan automatisch een formulier ingevuld worden, of kan een telefoon/video gesprek gestart worden.
Er zijn geen technische beperkingen aan wat een verifier kan vragen -- maar wel juridische, zie verderop. De verifier kan in principe helemaal zelf kiezen welke gegevens hij aan gebruikers vraagt, uit welke kaartjes. De kaartjes in IRMA bevatten een digitale handtekening van de issuer. Hiermee kan de verifier zelf (cryptografisch) controleren welke partij de kaartjes uitgegeven heeft en daarmee garant staat voor de juistheid van de gegevens. Deze handtekening geeft de verifier zekerheid over wie de issuer is van het kaartje. De verifier moet zelf inschatten of hij een issuer betrouwbaar genoeg vindt.
Soms staat een bepaald gegeven, zoals een naam, op verschillende kaartjes. De verifier kan dan zelf de keuze maken ("ik wil de naam specifiek van dat kaartje") of de gebruiker een optie geven ("ik wil de naam van een van deze kaartjes; kies zelf maar welke je geeft"). Net zo kun je in veel situaties kiezen of je een paspoort of een rijbewijs toont.
Er zijn juridische beperkingen aan wat een verifier mag vragen. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) beschrijft verplichtingen voor verifiers, waaronder met name doelbinding en data-minimalisatie. Dit houdt in dat verifiers alleen om die gegevens mogen vragen die noodzakelijk zijn voor de geboden dienst.
verplichting_header: Data-minimalisatie voorbeelden
verplichting_content: Stel je wil als verifier op je website korting geven aan studenten. Mensen die werken of studeren aan een onderwijsinstelling kunnen een "academisch" kaartje in hun IRMA-app laden met daarop hun naam, e-mailadres, nummer en instelling en status (medewerker/student). Je mag als verifier, voor het doel "korting" vragen dat de gebruiker aantoont: status is student. Maar je mag niet ook nog vragen om de instelling waar deze persoon studeert, of om het studentnummer. Die gegevens zijn niet noodzakelijk.
Vaak willen organisaties een naam en geslacht weten enkel om hun klanten beleefd te kunnen benaderen met: Beste Mevrouw Jansen, [boodschap]. Echter, naam en geslacht zijn niet noodzakelijk om beleefd te zijn. De organisatie kan klanten ook benaderen met een generieke formulering: Beste Mijnheer, Mevrouw, [boodschap]. Opvragen van namen vanuit IRMA, enkel voor een beleefheidsdoel, mag dus niet.
Een online boekwinkel mag vragen om het adres van een klant voor bezorging van een fysiek boek, maar mag dan weer niet vragen om het adres als de klant een e-book koopt dat gedownload kan worden.
Om een bevestiging van een bestelling naar een klant te sturen mag je als webwinkel vragen om een e-mailadres of een mobiel nummer. Je kunt vervolgens klanten met zo'n adres of nummer ook in laten loggen (via IRMA). Inloggen met een wachtwoord is dan niet meer nodig.
tips_header: Tips voor verifiers
tips_content: Deze doelbinding en data-minimalisatie eisen zijn over het algemeen logisch en vanzelfsprekend, maar je moet er als verifier wel even goed over nadenken. Het BSN is een heel gevoelig persoonsgegeven dat je als verifier alleen op mag vragen als je een wettelijke basis hebt om het BSN te verwerken. Bedenk daarbij ook dat het voor iedereen zichtbaar is om welke gegevens je vraagt met IRMA. De Autoriteit Persoonsgegevens kan het dus ook makkelijk controleren -- en kan zonodig ingrijpen.
Als je als verifier IRMA gebruikt hoef je sommige gegevens niet meer zelf op te slaan. Je kunt ze immers iedere keer opnieuw opvragen bij je gebruikers. Op zo'n manier beperk je ook je eigen risico's. Want wat je niet opslaat, kun je ook niet kwijtraken, door een hack of door een slordigheid. Om terugkerende klanten te herkennen kun je als verifier besluiten ook issuer te worden (zie later) en een eigen klantkaartje in IRMA uit te geven, met een klantnummer en eventueel andere relevante informatie.
Het gebruik van IRMA door verifiers is in principe gratis. Een verifier moet wel een "IRMA knop" op de eigen website inbouwen. Daarvoor is open source software beschikbaar, die ook gratis is. Een handige programmeur heeft IRMA in een paar uurtjes werkend. Je moet als verifier wel zelf een IRMA-server draaien en onderhouden. Er is 24/7 support beschikbaar voor het geval er iets misgaat met IRMA, maar daar betaal je wel voor. Als je geen eigen IRMA-server wil beheren, kun je een "ontzorg" dienst afnemen, via een broker die functioneert als IRMA verifier, namens jou. Je betaalt dan een tarief per login actie. Zo'n broker verwerkt gegevens van gebruikers voor jou verwerkt. Dat is minder privacy-vriendelijk voor jouw gebruikers dan dat je zelf een IRMA-server in beheer hebt.
issuers:
headline: Issuers
class: bolder
start_issuers:
id: start_issuers
verplichting_header: Verplichtingen voor issuers
verplichting_content: Een issuer is een organisatie die IRMA kaartjes uitgeeft aan gebruikers. Dit klinkt eenvoudig, maar het is geen kleinigheid om issuer te zijn in het IRMA ecosysteem. Je hebt als issuer eigenlijk alleen verplichtingen.
- Je moet als issuer zorgen dat de gegevens op kaartjes juist zijn en aan de juiste persoon uitgegeven worden -- en je moet transparant zijn over hoe je dat garandeert.
- Je moet zorgen dat je altijd beschikbaar bent, zodat gebruikers ten alle tijden kaartjes bij jou kunnen ophalen (of kunnen verversen).
- Je moet je ICT-goed op orde hebben en heel zorgvuldig omgaan met een "private key" die het uitgeven van IRMA kaartjes mogelijk maakt.
- Je moet kaartjes op tijd herroepen, als gegevens niet meer juist blijken te zijn; dit is alleen van toepassing wanneer je als issuer ook revocatie ondersteunt;
- Je moet ook nog eens betalen om issuer te zijn.
waarom_header: Waarom toch issuer worden?
waarom_content: Gegeven al deze verplichtingen, waarom zou je eigenlijk issuer willen zijn? Het kan een noodzakelijk stap zijn om een groter geheel goed te laten functioneren. Dat is bijvoorbeeld de motivatie voor de gemeente Nijmegen om BRP kaartjes uit te geven, voor gebruik in de zorg, bij de overheid, bij webwinkels, of elders. Maar uitgifte van kaartjes kan ook goed passen in een eigen digitaliseringsstrategie: een warenhuis wil misschien de bestaande plastic klantenkaart vervangen door een digitale kaartje in IRMA. Dan zal het warenhuis die IRMA kaartjes wel eerst uit moeten gaan geven. De kosten en moeite daarvan wegen misschien wel op tegen de voordelen, waaronder de bespaarde (ook milleu) kosten van het niet meer uitgeven en vervangen van plastic kaartjes. Als issuer moet je er rekening mee houden dat iedere verifier in principe jouw kaartjes op kan vragen. Dat is niet altijd zinvol, maar het kan wel. Net zo kan ook nu iedere winkel aan klanten vragen of ze een AH-bonuskaart hebben. Om issuer te worden moet je een contract tekenen met de organisatie achter IRMA, waarin de bovengenoemde verplichtingen netjes geregeld worden.
start_footer:
id: start_links
contact_headline: Contactpersoon
contact_content: Wil je als organisatie aan de slag met IRMA en wil je misschien nog meer weten, neem dan contact op met Bob Kronenburg van SIDN, op: Bob.kronenburg@sidn.nl. Met hem kun je zonodig een afspraak maken voor verdere informatie, consultancy, support, contracten etc.
join_headline: Actief aan de gang?
join_content: Voor praktische/technische vragen je terecht op het IRMA slack kanaal waar ook ervaringen uitgewisseld worden. Voor verdere informatie over de werking van IRMA is er uitgebreide documentatie; de IRMA software is open source en staat op GitHub.